Programma's

9 Financiële informatie programmaplan

Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.

(Bedragen x € 1.000)

Begroting 2023 voor 2e berap

2e berap 2023

Begroting 2023 na 2e berap

Lasten

-25.573

-176

-25.749

Baten

901

0

901

Onttrekking aan de reserves

1.213

124

1.337

Geraamd resultaat

-23.460

-52

-23.511

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(bedragen x € 1.000)

2023

Overige technische aanpassingen

-50

Wijzigingen bestaand beleid (< € 50.000)

-2

Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000

(Bedragen x € 1.000)

2023

Nieuw beleid

Om te voldoen aan de eisen van de archiefwet en groen licht van de provincie is het noodzakelijk dat de archivering in de digitale systemen ook op orde komt. Gebruikelijk is dat dit via incidenteel geld gefinancierd wordt. Om hier in 2023 een start mee te maken wordt voor 3 dagen per week ingehuurd, hiervoor is een bedrag van € 24.000 nodig. Dekking via de Algemene risico reserve (budgettair neutraal).

In 2021 werd de HRM-applicatie in gebruik genomen. De afgelopen periode was er steeds meer onvrede over deze applicatie over het volgende: aantal topdesk meldingen, kennis bij gebruiker, betere communicatie, review op performance en samenwerking met leverancier. Om deze optimalisatieslag te kunnen slaan huren we externe deskundigheid in voor een bedrag van € 100.000. Dekking algemene risico reserve.

(bedragen x € 1.000)

Begroting 2023

Realisatie t/m 31-7-2023

Restant

Bewerken en afsluiten archieven voormalig gemeenten

38

10

28

Eerste fase gegevenspakhuis

19

0

19

Digitalisering documenten burgerlijke stand

41

0

41

Wegwerken van archiefachterstanden

182

45

137

Slimmer samenwerken

151

8

142

Backoffice aanslagperiode uitbreiding capaciteit WOZ

127

49

78

Projectlijsten t.b.v. herwaardering

81

65

16

Project niet-woningen met woongedeelte

41

46

-5

Implementatiekosten financieel systeem

50

9

41

Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed

125

39

86

Huisvestingsonderzoek gemeentewerven

25

0

25

Aanschaf DDI-beheer oplossing

60

0

60

Totaal

941

271

670

Wegwerken van archiefachterstanden

137

In de tweede helft van 2020 is met dit project gestart. Waarbij uitgegaan is van een looptijd van 3 jaar met voldoende gekwalificeerd personeel. In de loop van het programma bleek dat laatste moeilijk. Daarom is met alleen de senior medewerker doorgegaan. Hierdoor is de doorlooptijd van het project langer maar zal aan het eind het budget toereikend zijn geweest en het resultaat optimaal.

Slimmer samenwerken

142

Het vooronderzoek naar de gewenste implementatie en inzet van softwaresystemen om digitaal beter samen te werken is afgerond. Op basis hiervan is een plan van aanpak opgesteld, die komende jaren uitgevoerd gaat worden.

Deze pagina is gebouwd op 09/21/2023 14:43:57 met de export van 09/21/2023 14:30:58