Onderstaande tabel geeft het totaal aan lasten en baten van het programma. Daarnaast worden de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves betrekking hebbend op dit programma weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 voor 2e berap | 2e berap 2023 | Begroting 2023 na 2e berap |
---|---|---|---|
Lasten | -25.573 | -176 | -25.749 |
Baten | 901 | 0 | 901 |
Saldo van baten en lasten | -24.672 | -176 | -24.848 |
Onttrekking aan de reserves | 1.213 | 124 | 1.337 |
Mutaties in de reserves | 1.213 | 124 | 1.337 |
Geraamd resultaat | -23.460 | -52 | -23.511 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de inleiding onder "Wat kost het".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(bedragen x € 1.000) | 2023 | |
---|---|---|
Overige technische aanpassingen | -50 | |
Wijzigingen bestaand beleid (< € 50.000) | -2 | |
Totaal ontwikkelingen | -52 |
Toelichting op financiële afwijkingen > € 50.000
(Bedragen x € 1.000) | 2023 | ||
---|---|---|---|
Nieuw beleid | |||
Inlopen achterstanden digitaal archiveren | 0 |
Om te voldoen aan de eisen van de archiefwet en groen licht van de provincie is het noodzakelijk dat de archivering in de digitale systemen ook op orde komt. Gebruikelijk is dat dit via incidenteel geld gefinancierd wordt. Om hier in 2023 een start mee te maken wordt voor 3 dagen per week ingehuurd, hiervoor is een bedrag van € 24.000 nodig. Dekking via de Algemene risico reserve (budgettair neutraal).
Optimalisatie HRM-applicatie | 0 |
---|
In 2021 werd de HRM-applicatie in gebruik genomen. De afgelopen periode was er steeds meer onvrede over deze applicatie over het volgende: aantal topdesk meldingen, kennis bij gebruiker, betere communicatie, review op performance en samenwerking met leverancier. Om deze optimalisatieslag te kunnen slaan huren we externe deskundigheid in voor een bedrag van € 100.000. Dekking algemene risico reserve.
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Realisatie t/m 31-7-2023 | Restant |
---|---|---|---|
Bewerken en afsluiten archieven voormalig gemeenten | 38 | 10 | 28 |
Eerste fase gegevenspakhuis | 19 | 0 | 19 |
Digitalisering documenten burgerlijke stand | 41 | 0 | 41 |
Wegwerken van archiefachterstanden | 182 | 45 | 137 |
Slimmer samenwerken | 151 | 8 | 142 |
Backoffice aanslagperiode uitbreiding capaciteit WOZ | 127 | 49 | 78 |
Projectlijsten t.b.v. herwaardering | 81 | 65 | 16 |
Project niet-woningen met woongedeelte | 41 | 46 | -5 |
Implementatiekosten financieel systeem | 50 | 9 | 41 |
Informatiegestuurde exploitatie van het maatschappelijk vastgoed | 125 | 39 | 86 |
Huisvestingsonderzoek gemeentewerven | 25 | 0 | 25 |
Aanschaf DDI-beheer oplossing | 60 | 0 | 60 |
Totaal | 941 | 271 | 670 |
Wegwerken van archiefachterstanden | 137 |
---|
In de tweede helft van 2020 is met dit project gestart. Waarbij uitgegaan is van een looptijd van 3 jaar met voldoende gekwalificeerd personeel. In de loop van het programma bleek dat laatste moeilijk. Daarom is met alleen de senior medewerker doorgegaan. Hierdoor is de doorlooptijd van het project langer maar zal aan het eind het budget toereikend zijn geweest en het resultaat optimaal.
Slimmer samenwerken | 142 |
---|
Het vooronderzoek naar de gewenste implementatie en inzet van softwaresystemen om digitaal beter samen te werken is afgerond. Op basis hiervan is een plan van aanpak opgesteld, die komende jaren uitgevoerd gaat worden.